Witamina D dla dzieci i dorosłych. Suplementacja.

O witaminie D cały czas jest głośno. Pewnie zastanawiasz się czy to tyko chwyt marketingowy, aby napędzić sprzedaż? Nie tym razem. Kolejne badania dowodzą, że witamina słońca, bo tak jest nazywana, jest nam NIEZBĘDNA. Każdemu, niezależnie od płci, wieku, stanu zdrowia. Od tych zmiennych zależy jedynie ilość czasu jaki mamy spędzić na słońcu aby włączyć endogenne wytwarzanie witaminy D w skórze lub  dawka witaminy D w trakcie suplementacji.

Czy niedobór witaminy D ciebie dotyczy? Problem dotyka aż 90% mieszkańców Polski. Wynika , to ze strefy klimatycznej w jakiej żyjemy. Nawet jeśli latem udało ci się zadbać o odpowiednią ilość kąpieli słonecznych bez kremów z filtrem, najprawdopodobniej odpowiedni poziom witaminy D utrzyma się przez około 3 miesiące. Dlatego warto rozważyć suplementację witaminą D.

JAK SUPLEMENTOWAĆ WITAMINĘ D?

(rekomendacja z 31.05.2018)

Według najnowszych wytycznych witaminę D suplementować. Kto i ile przeczytasz poniżej.

  1. Ciąża i okres karmienia piersią:
  • podawanie witaminy D powinno odbywać się pod kontrolą stężenia 25(OH)D we krwi pacjentki, tak by wynosiło ono 30-50 ng/ml.
  • jeśli nie ma możliwości oznaczenia stężenia 25(OH)D podać 2000 IU/dobę przez cały okres ciąży i laktacji.
  1. Wcześniaki:
  • urodzone ≤ 32 t.c. – 800 IU/dobę niezależnie od sposobu karmienia, pod kontrolą stężenia 25(OH)D; istotne by podaż nie przekraczała 1000 IU/dobę, bo może wówczas dojść do przedawkowania.
  • urodzone > 33 t.c. – 400 IU/dobę bez potrzeby kontroli.
  1. Donoszone noworodki i niemowlęta:
  • 0-6 miesięcy – 400 IU/dobę od pierwszych dni życia, niezależnie od sposobu karmienia.
  • 6-12 miesięcy – 400 – 600 IU/dobę w zależności od ilości witaminy D przyjętej z pokarmem (szczególnie zwraca się uwagę na dzieci karmione mlekiem modyfikowanym, które mogą nie potrzebować dodatkowej suplementacji).
  1. Dzieci w wieku 1-10 lat
  • w okresie od maja do września, przy spełnionych następujących warunkach: ekspozycja na słońce w godzinach 10:00 – 15:00 18% powierzchni ciała (nieosłonięte i niesmarowane kremem z filtrem podudzia i przedramiona) przez 15 minut – można nie stosować suplementacji, ale jest ona nadal bezpieczna i wciąż zalecana.
  • jeśli odpowiednia synteza skórna nie jest możliwa rekomendowana jest dawka to 600 – 1000 IU/dobę, w zależności od podaży witaminy D w diecie i masy ciała, przez cały rok.
  • w przypadku dzieci otyłych – 1600 – 4000 IU/dobę w zależności od stopnia otyłości.
  1. Młodzież w wieku 11-18 lat
  • ewksperci wyodrębnili tę grupę (wcześniej zalecenia obejmowały wiek 1-18 lat) ze względu na dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w organizmie młodego człowieka w okresie dojrzewania – zapotrzebowanie na witaminę D jest większe.
  • suplementacja w okresie od maja do września zależy od możliwości syntezy skórnej (zalecenia jak powyżej, w grupie dziecięcej)
  • jeśli synteza skórna jest zbyt niska zaleca się 800 – 2000 IU/dobę przez cały rok, w zależności od podaży witaminy D w diecie i masy ciała.
  • u otyłych nastolatków zalecana jest dawka 1600 – 4000 IU/dobę.
  1. Dorośli w wieku 19 – 65 lat
  • okres od maja do września jak powyżej.
  • Jeśli synteza skórna nie jest efektywna zaleca się suplementację witaminy D w dawce 800 – 2000 IU/dobę przez cały rok. Dawka jest zależna od podaży witaminy D w diecie i masy ciała.
  • Dorośli z otyłością 1600 – 4000 IU/dobę.
  1. Seniorzy w wieki 65 – 75 lat
  • ze względu na obniżoną syntezę skórną zaleca się przyjmowanie witaminy D w dawce 800 – 2000 IU/dobe przez cały rok (w zależności od podaży w diecie i masy ciała)
  • przy otyłości – 1600 – 4000 IU/ dobę.
  1. Seniorzy po 75. roku życia
  • synteza skórna, absorpcja z przewodu pokarmowego, jak i metabolizm witaminy D są w tym wieku znacznie osłabione. Zaleca się suplementację przez cały rok w dawce 2000 – 4000 IU/dobę w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie.
  • u pacjentów otyłych stosuje się dawki 4000 – 8000 IU/dobę.

WITAMINA D

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ >>> KLIK 

CZY WITAMINĘ D MOŻNA DOSTARCZYĆ Z DIETĄ?

Chciałabym napisać żaden problem lecz z ostatnich doniesień wynika, że jedzenie może zapewnić maksymalnie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Od 80% nawet do 100% pochodzi z syntezy skórnej.

Zawartość witaminy D w niektórych produktach spożywczych:

*IU jednostka międzynarodowa, jednostka aktywności substancji biologicznie czynnych.

Godnym polecenia źródłem witaminy D3 w diecie jest olej z wątroby, np. dorsza, czyli tran. Powodem jest stosunkowo duża zawartość witaminy D3 450 – 480 IU w łyżeczce, a także zawartość innych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, E, K).


kliknij po >>> ZAPAS WITAMINY D (bez kosztów wysyłki)


ILE CZASU PRZEBYWAĆ NA SŁOŃCU ABY ZAPEWNIĆ SOBIE ODPOWIEDNIĄ DAWKĘ WITAMINY D? 

Według wytycznych (TAK są na to wytyczne) minimum 15 minut dziennie w godzinach 10:00 – 15:00 z odsłoniętymi przedramionami i nogami. BEZ KREMU ochronnego od maja do września.

Powyższe zalecenia dotyczą osób zdrowych w wieku od 1 do 65 roku życia.

 

KIEDY PRZYJMOWAĆ WITAMINĘ D? CZY PORA DNIA MA ZNACZENIE?

Pora dnia przyjmowania witaminy D nie ma żadnego znaczenia. Zaleca się aby suplementy z witaminą D przyjmować razem z tłuszczem np. w trakcie posiłku.

Dlaczego? Ponieważ witamina D jest zaliczana do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach razem z witaminami A, E i K. Może być magazynowana w organizmie. Dzięki temu, jeśli w nagromadzisz jej odpowiednio dużo, masz zapasy a organizm sam dostosowuje jej uwalnianie.


MASZ JUŻ SWOJĄ WITAMINĘ D

kliknij po >>> ZAPAS WITAMINY D (bez kosztów wysyłki)


 

 

Twoja opinia jest dla nas ważna. Co o tym sądzisz?

%d bloggers like this: