Protokół autoimmunologiczny, AIP, autoimmunologiczne paleo. Co to, dla kogo?

Ostatnio słyszycie (lub czytacie) ode mnie, że jestem na protokole. Nie o taki dyplomatyczny mi chodzi 😉 Podejmuję kolejną próbę. Tak, już kiedyś próbowałam i postanowiłam podjąć kolejną próbę. Za mną już ponad tydzień, łatwo nie jest lecz jakoś mega ciężko też nie. Postanowiłam wyjaśnić o co chodzi w tej diecie eliminacyjnej.

Czym jest protokół autoimmunologiczny?

Protokół autoimmunologiczny jest dietą eliminacyjną, po której następuje ponownego wprowadzanie poszczególnych (wcześniej zakazanych) produktów. Protokół został specjalnie zaprojektowany, aby pomóc osobom cierpiącym na choroby autoimmunologiczne, aby opanować ich alergie pokarmowe i wrażliwość, uzupełnić niedobory składników odżywczych, przywrócić równowagę flory jelitowej, Leczyć perspektywie długoterminowej. Protokół, inaczej nazywany jest paleo autoimmunologiczne. Podejście został opracowane przez dr Sarah Ballantyne. Paradoksalnie choroba,może pozwolić człowiekowi ustalić jego spersonalizowaną dietę, najbardziej dopasowaną do niego.

Czego musisz unikać będąc na protokole?

Krótko mówiąc, w fazie eliminacji protokołu autoimmunologicznego z jadłospisu musisz usunąć wszystkie ziarna, rośliny strączkowe, jaja, nabiał, orzechy, nasiona, warzywa psiankowate. Nie możesz spożywać żywności, która zawiera szkodliwe „dodatki do żywności” . Dlaczego takie ograniczenia? Wiele badań wskazuje, że wcześniej wymienione pokarmy osłabiają nasze jelita. Gdy usuniesz je z diety dajesz systemu odpornościowemu szansę na spokój.  Szukasz kompletnego listy produktów zakazanych oraz produktów zakazanych? Sprawdzić, wydrukuj, działaj .

Protokół autoimmunologiczny nie polega wyłącznie na unikaniu pewnych irytujących czynników. AIP zakłada również wprowadzenie żywności, która cię odżywi i uzupełni braki mikroelementów. Dba o równowagę flory jelitowej, a dzięki temu organizmowi będzie miał szansę na naprawę. 

Czy muszę w 100% trzymać się zaleceń?

Aby dać swojemu układowi odpornościowemu odpowiedni czas wolny od czynników mający niekorzystny wpływ na organizm, absolutnie musisz przestrzegać zaleceń. Dlatego bardzo istotny jest okres w jakim zdecydujesz się na przeprowadzenie diety eliminacyjnej. Nie decyduj się na AIP gdy masz zaplanowane wakacje z opcją all inclusive lub wiesz że masz w najbliższym czasie kilka podróży służbowych. Daj sobie szansę na sukces. 

Jak długo muszę stosować protokół autoimmunologiczny?

Zaleca się, aby wypróbować fazę eliminacji przez okres od 30 do 90 dni. Od czego zależy długość? Jeśli zaczynasz widzieć  poprawę w swoim samopoczuciu, ustąpiły dolegliwości itd. możesz rozpocząć etap wprowadzania, czyli zaczynasz wprowadzać produkty, które były wcześniej zakazane. Oczywiście chodzi o produkty nieprzetworzone. 

Jeśli nie widzisz poprawy po 30-90 dniach, powinieneś przeanalizować swoje codzienne życie i zastanowić się jakie czynniki mogą ci szkodzić? Co należy zmienić? Tu sprawa bardzo indywidualna.

Jak najlepiej przejścia na protokół autoimmunologiczny ?

Istnieją dwa sposoby przejścia na etap eliminacji protokołu (te sposoby mają też zastosowanie w wielu innych sytuacjach):

  • powolny, etapowy – usuwasz z diety etapami (jedna kategoria na tydzień) poszczególne kategorie żywności np. nabiał, zboża itd. aż dochodzisz do pełnej eliminacji zgodnie z LISTA PRODUKTÓW DOZWOLONYCH. Trwa to do dwóch miesięcy.
  • zerwanie plastra – jest, to sposób, który pozwoli na szybsze uzyskanie wyników. Pamiętaj, nie jest on dla wszystkich dobry.
Czy coś poza tym, co powinienem robić?

Chociaż jedzenie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, bez odpowiedniej ilości snu, bez umiejętnego zarządzania stresem, bez włączenia ruchu raczej nie uzyskasz oczekiwanego efektu.

Jak wprowadzać produkty po fazie eliminacyjnej?

Kiedy zaczniesz odczuwać poprawę swojego stanu zdrowia na fazie eliminacyjnej, nadchodzi czas na ponowne wprowadzanie produktów wcześniej wykluczonych. Jak to zrobić? Na pewno powoli i systematycznie. Zacznij od produktów, których nie podejrzewasz, że ci szkodzą. Po wprowadzeniu jednego produktu daj swojemu organizmowi czas na reakcję, nie zawsze jest ona natychmiastowa. W ten sposób możesz stworzyć własną, indywidualną dietę dla samego siebie. Taką dietą najzdrowszą dla ciebie.

Czy muszę porozmawiać z moim lekarzem przed rozpoczęciem protokołu autoimmunologicznego?

Pamiętaj wszelkie zmiany, a szczególnie tak duże, w swoim sposobie odżywiania lub w przypadku aktywności fizycznej konsultuj ze swoim lekarzem. W zależności od stanu zdrowia, może będziesz wymagał większej ilości wizyt kontrolnych?

Co zrobić, jeśli protokół autoimmunologicznym nie pomoże?

Nie każdy odnosi zamierzone rezultaty podejmując wyzwanie jakie niesie za sobą paleo autoimmunologiczne. Wtedy warto spojrzeć na siebie i swoje życie holistycznie. Może pracujesz ponad swoje siły? Może jesteś w toksycznym związku? Zatrzymaj się i zastanów. 

PRODUKTY ZABRONIONE oraz DOZWOLONE na portokole autoimmunologicznym  

 

Dołącz do grupy aktywnym mam na FB:

cropped-mamy-ruszamy-projekty-proArte-Marta-Machalewska-Maciej-Mech-www.studio-proarte.pl_.jpg

Instagram, tam też jesteśmy:
iloolo11169053_10205109642593257_978717547_n

 

 

Ola

Autorkami bloga są Ola i Ilona - obie to aktywne zawodowo i sportowo matki i żony, które każdy wolny moment poświęcają aktywności fizycznej oraz zgłębianiu wiedzy w temacie zdrowia, diety i treningu. Jednym z zawodów Oli jest dietetyk, Ilona jest instruktorką kulturystyki. Razem tworzą świetny duet nie tylko na gruncie zawodowym, ale także prywatnym.