Odchudzanie, a podstawowa przemiana materii i całkowita przemiana materii.

Podstawowa przemiana materii, całkowita przemiana materii – czym one właściwie są?

Jeśli chcesz zacząć się odchudzać, warto najpierw wiedzieć, ile kalorii możesz zjeść w ciągu dnia. Można to łatwo obliczyć za pomocą wzorów, lecz zanim przejdę do kalkulatorów trochę teorii.

PODSTAWOWA PRZEMIANA MATERII.

Podstawowa przemiana materii, to ilość energii, której twoje ciało potrzebuje w ciągu doby do utrzymania funkcji organizmu (np. sen, oddychanie, trawienie). Dobrze znanym wzorem do obliczania PPM jest równanie Harrisa-Benedykta. Do obliczeń potrzebujesz swojej wagi, wieku, płci i wzrostu.

Wzór Harrisa-Benedykta:

PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])
PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek] )

Przykładem tego może być:

Kobieta 165 cm wzrostu, 72 kg, 31 lat. Podstawowy przemiana materii dla tej kobiety wynosi około 1503 kalorii. Podstawową przemianę materii można zwiększyć (w dużym uproszczeniu): budując więcej masy mięśniowej i „spalając” więcej kalorii.

PONADPODSTAWOWA PRZEMIANA MATERII.

Ponadpodstawowa przemiana materii, to energia, którą ciało wykorzystuje oprócz podstawowej przemiany materii podczas aktywności fizycznej.

Tak więc jeśli dodasz ponadpodstawową przemianę materii (zużycie kalorii podczas ćwiczeń / uprawiania sportu) do podstawowej przemiany materii, a jeśli suma którą uzyskasz jest większa niż ilość kalorii przyjmowanych codziennie z pożywieniem, to chudniesz (oczywiście znajdą się od tego wyjątki, które potwierdzają regułę).

PPM + PPPM > spożycie kalorii → utrata masy ciała

PPM + PPPM = spożycie kalorii → utrzymanie masy ciała

PPM + PPPM < spożycie kalorii → zwiększenie masy ciała

CAŁKOWITA PRZEMIANA MATERII.

Całkowita przemiana materii, to ilość energii potrzebna w ciągu doby, aby utrzymać wagę. Dodatkowym czynnikiem jest tutaj współczynnik aktywności. Stąd w różnych ankietach dietetycznych, trenerskich często zadawane są pytania: czy pracujesz w bardziej spokojnym otoczeniu, na przykład w biurze, czy pracujesz w sklepie, czy jesteś bardziej aktywny, na przykład jako pracownik budowlany, czy trenujesz w ciągu tygodnia i ile.

Przestrzegaj następujących zasad, aby schudnąć zdrowo i skutecznie.

Obserwuj Mamy ruszamy na Insta:

OLA >>> @ola_z_mamy_ruszamy 

ILONA >>> @ilona_z_mamy_ruszamy

ZASADY.

Jeśli JESZ ZA MAŁO, twoje ciało przestanie funkcjonować prawidłowo, co uniemożliwi utratę wagi. Upewnij się, że NIE JESZ MNIEJ niż podstawowa przemiana materii!

Jedz więcej niż podstawowa przemiana materii każdego dnia, ale mniej niż całkowita przemiana materii. W ten sposób możesz osiągnąć dobry DEFICYT KALORYCZNY i schudnąć skutecznie i zdrowo.

O ile obciąć ilość kalorii ? Nie więcej niż 500 kcal dziennie. W przeciwnym razie istnieje duże ryzyko, że będziesz głodna i nie uda ci się wytrwać w odchudzaniu. Możliwy będzie wynik: efekt jo-jo.

Trzymaj się zasad i oblicz swoją PPM i CPM.

Zostawiam ci link do przykładowego kalkulatora w netu, jak wpiszesz sama w Google „kalkulator PPM” znajdziesz ich mnóstwo.

PPM >>> kalkulator

CPM >>> kalkulator

Twój sukces w odchudzaniu zależy od ciebie. Jeśli potrzebujesz pomocy w temacie żywienia oraz treningu służymy radą.

Jeśli potrzebujesz konkretnego treningu oraz wskazówek żywieniowych mamy dla coś specjalnego. Dołącz do KLUBU treningowo-żywieniowego by Mamy ruszamy.

Zapisz się >>> (KLIK)

Twoja opinia jest dla nas ważna. Co o tym sądzisz?

%d bloggers like this: