Co suplementować w ciąży i w trakcie karmienia piersią?

Jako specjalista ds. żywienia głównie zajmuję się kobietami, które chcą zajść w ciąże, w ciąży są lub urodziły i karmią piersią. Z dziewczynami mam kontakt face to face, a także on-line. Nie zależnie od formy kontaktu bardzo zleży mi na edukowaniu ich w tematach dotyczących diety oraz suplementacji. W okresie przed, w trakcie i po ciąży bez suplementacji w większości przypadków ani rusz. Dlatego na tapetę i od razu na blog wrzucam zalecenia Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników (dawniej Polskie Towarzystwo Ginekologiczne).

U kobiet planujących ciążę, ciężarnych oraz karmiących piersią zapewnienie prawidłowych ilości składników budulcowych, energetycznych oraz witamin i mikroelementów chyba nikogo nie trzeba przekonywać jest mega istotne. Przecież ma, to ogromny wpływ na szanse zajścia w ciąże, jej prawidłowy rozwój, a następnie wpływa na rozwój karmionego piersią dziecka.

Okres ciąży i karmienia piersią, to czas szczególny pod wieloma względami. Jednym z nich jest fakt, że zbilansowana, zróżnicowana, zawierająca naturalne witaminy i minerały dieta może nie wystarczyć. Dlaczego? Ten stan wynika z wysokiego stężenia progesteronu oraz ze zmian zachodzących w ciele kobiety. Efektem jest ograniczenie biodostępności spożywanych z jedzeniem składników, a fakt rozwijającej się ciąży zdecydowanie zwiększa zapotrzebowanie na niektóre z nich. Dlatego tak duży nacisk, aby kobiety przed ciążą, w trakcie ciąży oraz w okresie karmienia piersią zwróciły uwagę zarówno na swoją dietą, jak i na odpowiednią suplementację.

Nie ma i pewnie nigdy nie będzie udowodnionego na 100% postępowania w przypadku stosowania różnych witamin i mikroelementów. Dlaczego? Ze względów etycznych. Przecież jest wiele ograniczeń w prowadzeniu badań doświadczalnych na kobietach w ciąży.

Obecne wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników (dawniej Polskie Towarzystwo Ginekologiczne) opierają się na badaniach, które jednoznacznie udowodniły pozytywny wpływ suplementacji wśród kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących piersią. Dotyczy to kwasu foliowego, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, żelaza, jodu i witaminy D3.

Więcej o WITAMINIE D przeczytasz >>> Witamina D dla dzieci i dorosłych. Suplementacja.

Wśród tych najważniejszych (zalecanych przez PTGiP) składników występują:

  • Kwas foliowy – zalecane dawkowanie – okres przed ciążą, ciąża wczesna do drugiego trymestru- 400 mcg/dobę.
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – dobowe zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe podczas ciąży oraz karmiących kobiet wynosi od 600 mg DHA, a w warunkach znacznego niedoboru 1000 mg.
  • Żelazo – rekomendowana dawka to minimum 18 mg przed ciążą i 26-27 mg podczas ciąży, podczas laktacji dawka może być zredukowana do 20 mg.
  • Jod –  dobowa dawka suplementacyjna jodu u kobiet ciężarnych i karmiących powinna wynosić około 200-500 mikrogramów na dobę.
  • Witamina D3 – zalecenia: witamina D3 powinna być stosowana u kobiet planujących ciążę, ciężarnych oraz w okresie laktacji w dawce 2000 j.m. na dobę.

Zalecana suplementacja w przygotowaniu do ciąży:

  • kwas foliowy – 400 mcg/dobę
  • jod – 200 mcg/dobę
  • witamina D3 – 2000 j.m./dobę
  • kwasy omega-3 – od 600 do 1000 mg/dobę
  • żelazo – 18 mg/dobę
  • magnez –  zależnie od wskazań i sytuacji od 200-1000 mg jonów magnezu na dobę.

Zalecana suplementacja w ciąży:

  • kwas foliowy – 400 mcg/dobę
  • jod – 200-500 mcg/dobę
  • witamina D3 – 2000 j.m./dobę
  • kwasy omega – od 600 do 1000 mcg/dobę
  • żelazo – 26-27 mcg/dobę
  • magnez – zależnie od wskazań i sytuacji od 200-1000 mg jonów magnezu na dobę.

Zalecana suplementacja w okresie laktacji:

  • kwas foliowy – 400 mcg/dobę
  • jod – 200-500 mcg/dobę
  • witamina D3 – 2000 j.m./dobę
  • kwasy omega – od 600 do 1000 mcg/dobę
  • żelazo – 26-27 mcg/dobę
  • magnez – zależnie od wskazań i sytuacji od 200-1000 mg jonów magnezu na dobę.

 

Pamiętaj w pierwszej kolejności zadbaj o ODŻYWCZĄ, RÓŻNORODNĄ DIETĘ. Wybierając suplementy diety, szczególnie sięgając po gotowe preparaty dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, dokonuj wyboru świadomie. Przeanalizuj poszczególne składniki. Tak, tak w przypadku suplementów, też sprawdza się zalecenie CZYTAJ ETYKIETY. Najlepiej skonsultuj, to z lekarzem lub dietetykiem, a wszystko oparte o twoje wyniki badań  (np. oznaczony metabolit 25 (OH) D – witamina D3).

 

Żródło: „Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących” https://journals.viamedica.pl/ginekologia_polska/article/view/45889/32680

Twoja opinia jest dla nas ważna. Co o tym sądzisz?

%d bloggers like this: